Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) na naší škole funguje jako odborná činnost na podporu dětí a žáků se specifickými a individuálními potřebami v jejich vzdělávacím procesu. Obrací se na nás také rodiče našich dětí a žáků, se kterými jsme schopni a ochotni řešit individuální potřeby jejich dětí. ŠPP přispívá k vytváření optimálních podmínek pro zdravý psychický a tělesný vývoj žáků, jejich sociální vývoj a pro rozvoj jejich osobnosti v průběhu vzdělávání. Pomáhá naplňovat vzdělávacích potřeby a vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání a prevenci výukových a výchovných obtíží.
Náplň práce ŠPP stanovuje vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů.
Školní poradenské pracoviště tvoří:
Výchovný poradce/ředitel: Ing. Bc. Dagmar Evjáková
- e-mail: evjakova@zsmsdolnistudenky.cz
- telefon: + 420 725 253 559
- konzultační hodiny pondělí od 14 do 15 hodin po předchozí domluvě
Činnosti výchovného poradce:
- Spolupráce se školským poradenským zařízením při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a školním speciálním pedagogem.
- Poskytování pomoci při řešení konfliktních situací ve škole.
- Řešení přestupků proti školnímu řádu, účast na výchovných komisích.
- Spolupráce se školním metodikem prevence při prevenci rizikového chování.
- Spolupráce s dalšími odborníky – PPP, SPC, střediska výchovné péče, OSPOD, Policie ČR.
- Péče o nadané žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – kooperace při přípravě individuálních vzdělávacích plánů se školním speciálním pedagogem.
- Metodická pomoc třídním učitelům při řešení aktuálních problémů v třídních kolektivech.
Školní metodik prevence: Mgr. Lucie Desnicová
- e-mail: desnicova@zsmsdolnistudenky.cz
- telefon: + 420 774 705 052
- konzultační hodiny středa od 10 do 11 hodin po předchozí domluvě
Činnosti školního metodika prevence:
- Tvorba, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy (dokument je k dispozici k nahlédnutí ve škole).
- Koordinace a spolupráce na realizaci aktivit školy zaměřených na rizikové chování (šikana, záškoláctví…).
- Metodické vedení pedagogů v oblasti prevence rizikového chování a koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování.
- Koordinace šetření v případě podezření na rizikové chování žáků.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy.
- Vyhledávání žáků s rizikovým chováním, poskytování poradenských služeb žákům i jejich zákonným zástupcům.
- Spolupráce s třídními učiteli, výchovným poradcem a školním speciálním pedagogem.
- Sledování aktuální situace ve škole a přizpůsobování strategie prevence rizikového chování.
Školní speciální pedagog: Mgr. Bc. Zdeňka Klausová
- e-mail: klausova@zsmsdolnistudenky.cz
- telefon: + 420 774 705 052
- konzultační hodiny pondělí až čtvrtek od 9 do 10 hodin po předchozí domluvě
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Poskytuje komplexní služby žákům, jejich rodičům a pedagogům.
Školní speciální pedagog pomáhá vytvářet podmínky k maximálnímu využití osobního potenciálu každého dítěte. Spolupracuje s pedagogy při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Poskytuje také úvodní poradenské konzultace dítěti, které samo vyhledá speciálního pedagoga. Realizuje aktivity, které podporují zdravé klima ve třídách a ve škole.
Standardní činnosti školního speciálního pedagoga:
- Depistážní činnosti
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Diagnostické a intervenční činnosti
- Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti – výuka předmětů speciálně pedagogické péče, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační).
- Provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků.
- Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy).
- Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav.
- Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem).
- Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy.
- Konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť.
- Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.
Schránka důvěry
Na naší škole nasloucháme našim dětem a snažíme se vytvářet bezpečné a respektující prostředí. V prostorách bočního vstupu školy mohou děti nalézt schránku důvěry. Ta slouží všem dětem k odevzdání nalezených věcí a jako možnost písemného vyjádření k situacím, které by je trápily.