Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště na naší škole funguje jako odborná činnost na podporu dětí a žáků se specifickými a individuálními potřebami v jejich vzdělávacím procesu. Obrací se na nás také rodiče našich dětí a žáků, se kterými jsme schopni a ochotni řešit individuální potřeby jejich dětí.
Školní poradenské pracoviště tvoří:
školní speciální pedagog: Mgr. et Bc. Zdeňka Klausová
činnost výchovného poradce a metodika prevence zajišťuje:
Školní speciální pedagog: Mgr. et Bc. Zdeňka Klausová
- e-mail: klausova@zsmsdolnistudenky.cz
- telefon: 774 705 052
- konzultační hodiny v pondělí 14 – 15:30 hodin po předchozí domluvě, možné i v jiný den dle dohody
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních.
Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Školní speciální pedagog pomáhá vytvářet podmínky k maximálnímu využití osobního potenciálu každého dítěte. Spolupracuje s pedagogy při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Poskytuje také úvodní poradenské konzultace dítěti, které samo vyhledá speciálního pedagoga. Realizuje aktivity, které podporují zdravé klima ve třídách a ve škole.
Standardní činnosti školního speciálního pedagoga:
- Depistážní činnosti
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
- Diagnostické a intervenční činnosti
- Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti – výuka předmětů speciálně pedagogické péče, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační).
- Provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků.
- Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy).
- Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav.
- Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem).
- Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy.
- Konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť.
- Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.