Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) na naší škole funguje jako odborná činnost na podporu dětí a žáků se specifickými a individuálními potřebami v jejich vzdělávacím procesu. Obrací se na nás také rodiče našich dětí a žáků, se kterými jsme schopni a ochotni řešit individuální potřeby jejich dětí. ŠPP přispívá k vytváření optimálních podmínek pro zdravý psychický a tělesný vývoj žáků, jejich sociální vývoj a pro rozvoj jejich osobnosti v průběhu vzdělávání. Pomáhá naplňovat vzdělávacích potřeby a vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání a prevenci výukových a výchovných obtíží.

Náplň práce ŠPP stanovuje vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů.

Školní poradenské pracoviště tvoří:

Výchovný poradce/ředitel: Ing. Bc. Dagmar Evjáková

  • e-mail: evjakova@zsmsdolnistudenky.cz
  • telefon: + 420 725 253 559
  • konzultační hodiny pondělí od 14 do 15 hodin po předchozí domluvě

Činnosti výchovného poradce:

  • Spolupráce se školským poradenským zařízením při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a školním speciálním pedagogem.
  • Poskytování pomoci při řešení konfliktních situací ve škole.
  • Řešení přestupků proti školnímu řádu, účast na výchovných komisích.
  • Spolupráce se školním metodikem prevence při prevenci rizikového chování.
  • Spolupráce s dalšími odborníky – PPP, SPC, střediska výchovné péče, OSPOD, Policie ČR.
  • Péče o nadané žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – kooperace při přípravě individuálních vzdělávacích plánů se školním speciálním pedagogem.
  • Metodická pomoc třídním učitelům při řešení aktuálních problémů v třídních kolektivech.

 

Školní metodik prevence: Mgr. Lucie Desnicová

  • e-mail: desnicova@zsmsdolnistudenky.cz
  • telefon: + 420 774 705 052
  • konzultační hodiny středa od 10 do 11 hodin po předchozí domluvě

Činnosti školního metodika prevence:

  • Tvorba, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy (dokument je k dispozici k nahlédnutí ve škole).
  • Koordinace a spolupráce na realizaci aktivit školy zaměřených na rizikové chování (šikana, záškoláctví…).
  • Metodické vedení pedagogů v oblasti prevence rizikového chování a koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování.
  • Koordinace šetření v případě podezření na rizikové chování žáků.
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy.
  • Vyhledávání žáků s rizikovým chováním, poskytování poradenských služeb žákům i jejich zákonným zástupcům.
  • Spolupráce s třídními učiteli, výchovným poradcem a školním speciálním pedagogem.
  • Sledování aktuální situace ve škole a přizpůsobování strategie prevence rizikového chování.

 

 

Školní speciální pedagog: Mgr. Bc. Zdeňka Klausová

  • e-mail: klausova@zsmsdolnistudenky.cz
  • telefon: + 420 774 705 052
  • konzultační hodiny pondělí až čtvrtek od 9 do 10 hodin po předchozí domluvě

Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Poskytuje komplexní služby žákům, jejich rodičům a pedagogům.

Školní speciální pedagog pomáhá vytvářet podmínky k maximálnímu využití osobního potenciálu každého dítěte. Spolupracuje s pedagogy při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Poskytuje také úvodní poradenské konzultace dítěti, které samo vyhledá speciálního pedagoga. Realizuje aktivity, které podporují zdravé klima ve třídách a ve škole.

Standardní činnosti školního speciálního pedagoga:

  1. Depistážní činnosti
  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
  1. Diagnostické a intervenční činnosti
  • Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti – výuka předmětů speciálně pedagogické péče, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační).
  • Provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků.
  • Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy).
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav.
  • Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem).
  • Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy.
  • Konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť.
  1. Metodické a koordinační činnosti
  • Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
  • Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.

 

Schránka důvěry

Na naší škole nasloucháme našim dětem a snažíme se vytvářet bezpečné a respektující prostředí. V prostorách bočního vstupu školy mohou děti nalézt schránku důvěry. Ta slouží všem dětem k odevzdání nalezených věcí a jako možnost písemného vyjádření k situacím, které by je trápily.